Més de 1.600 persones en edat escolar han participat en la formació que imparteix Lambda en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar en els seus centres escolars en els mesos de gener i febrer. També al llarg d’estos mesos s’han celebrat sessions d’assessorament i sensibilització a més de 800 persones del professorat.
Les formacions en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar que imparteix Lambda en els centres educatius són fonamentals perquè estos espais són la segona família com a context de socialització de xiques i xics. Com podria el sistema educatiu tancar els ulls i ignorar la necessitat de formar en ciutadania sexual?
Des de fa molt temps sabem que l’edat mitjana en la qual s’inicia l’assetjament a les escoles és de 10,5 anys, segons l’estudi de Rivers de 2004. A eixa edat, la majoria de l’alumnat que en el futur tindrà una identitat LGB encara no ha sigut format i, en molts casos, els centres ni s’ho plantegen.
Cada vegada hi ha més joves LGTB que viuen obertament la seua sexualitat, la qual cosa condueix a una major consciència de la falta de ciutadania sexual i, per tant, la persistència de condicions de desigualtat i injustícia social.
De igual forma, les filles i fills de famílies LGTB, han de sentir-se segurs de poder compartir la seua realitat, i això implica que l’escola siga un espai de respecte i tolerància real, que responga al model d’escola inclusiva.
Assetjament escolar
Però, malauradament, esta major obertura es topa de front amb més assetjament per homofòbia. Per això, la diversitat afectiu-sexual és un tema davant el qual és impossible ser neutral, i reforça la seua importància la intensitat amb què determinats partits de la dreta volen elimininar-la amb la seua campanya en defensa del vet parental, contra el que lluitem sota la llegenda: Front el PIN, jo PUK.
Parlar de diversitat afectiu-sexual és qüestionar els models únics i, aparentment estàtics, que ofereix el sistema de gènere i implica obrir els ulls a la riquesa d’expressions de la vivència de la identitat, els processos dels cosos, desitjos, pràctiques i relacions. Entendre que hi ha moltes maneres de ser xic o xica és alliberador per a totes les persones.