Els Premis Margarida Borràs atorgats per Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, fan trenta anys. Encara que s’han lliurat des de 1996, ho fan sota el nom de Margarida Borràs des de 2002, per homenatjar la memòria de la primera dona trans de qui es conserva prova documental. Margarida va ser executada a la plaça del Mercat de València el 1460 per la seua identitat, i al llarg del temps s’ha convertit en un símbol de dignitat i resistència per al col·lectiu. Abans rebien el nom 28 de juny, en referència al Dia de l’Orgull LGTBIAQ+.
Aquests guardons s’atorguen com a reconeixement de la trajectòria pública de persones o entitats compromeses amb la defensa de la diversitat sexual, de gènere i familiar i la lluita contra l’LGTBI-fòbia durant l’any en què es donen. I al llarg de tres dècades, Lambda ha distingit amb ells activistes, col·lectius, entitats socials, culturals i educatives que han obert camí en la igualtat, la visibilitat i la conquesta dels drets humans.
Al llarg de les seues 30 edicions, els Premis Margarida Borràs han reconegut una àmplia diversitat de trajectòries en l’àmbit polític i institucional. Entre les persones guardonades hi trobem responsables públics com José Luis Rodríguez Zapatero, Carla Antonelli, José de Lamo, Pedro Zerolo, Sebastián Fontana i Mónica Oltra, Carmen Montón, Isaura Navarro, Lourdes Alonso i Cristina Almeida, que des de diferents nivells de govern han impulsat lleis i polítiques pioneres en matèria de drets LGTBI+ i igualtat. També han rebut premi el Parlament Europeu i la III Legislatura de les Corts Valencianes. I els sindicats CCOO, UGT i Intersindical Valenciana; a més d’Ofelia Vila, de la Secretaria de la dona de CCOO-PV.

En l’àmbit de la cultura, Lambda ha reconegut escriptores, artistes i periodistes que han aportat referents positius i han obert debats socials, com Luis Noguerol, Rampova, Pepe Miralles, Juan Alberni, Chavela Vargas, Juan Vicente Aliaga i José Miguel Cortés, el grup artístic-reivindicatiu Ploma 2, Maruja Torres i Rosa Montero. Igualment, s’ha distingit la tasca de mitjans i projectes comunicatius com les d’À Punt, Ràdio Klara, ADN-València, Levante-EMV, la Cadena SER, la sèrie televisiva 7 vidas, així com la productora Cabeza Líquida, pel seu paper clau en la visibilització del col·lectiu.
En el terreny de l’educació i la recerca han sigut reconegudes iniciatives i persones que han contribuït a transformar aules i currículums en espais més inclusius: el programa “Diversitat sexual” de Plena Inclusió, Sacramento Pinazo, Rosa Sanchis i Charo Altable, el projecte educatiu “Viu la diversitat, expressa’t”; Amets Suess, de la Universitat de Granada; Florida Universitària, l’IES Malilla, Teresa Meana, i Universitat de València-Estudi General. En l’àmbit de la recerca mèdica i la seua divulgació reconeixent la diversitat i la seua lluita per a trencar l’estigma del VIH han premiat referents com Carla Gallén, Cesida, Ana Cano Moriano Melu, Inmaculada Verdeguer, de la Universitat de València; Calcsicova i el sexòleg Vicent Bataller.

Han destacat també locals valencians on la gent del col·lectiu podia sentir-se a casa: el Planet, en la persona de Rosa María Gilabert; Ca Revolta, Som com som i Mos d’Eva, i els pubs d’ambient de la València de 2001. I en el món de l’esport s’ha atorgat Premi Margarida Borràs al Club Esportiu LGTBI+ Dracs València i a Patricia Campos Doménech, per fer de l’esport un espai segur i lliure de discriminacions.
Activisme LGTBIAQ+
Per descomptat, activistes LGTBIAQ+ han sigut premiades: Carla Alba Represa, Jesús Generelo Lanaspa, Luisa Notario Villanueva, Boti García Rodrigo, Toni Poveda i Ximo Cádiz, Rubén Sancho, Àlec Casanova Ferrer, Mar Ortega, Julio Cuesta, Miguel Ángel Fernández, Empar Pineda, Antoni Ruiz, Antonio Roig, Fernando Lumbreras i Jordi Petit.
Finalment, una part fonamental del palmarés correspon al teixit associatiu i als moviments socials, de referència estatal i internacional: Chrysallis, Associació de famílies d’infància i joventut trans; la FELGTBI+, Casa de la Caridad, Acnur, la Fundación 26 de diciembre, la ILGA, Creu Roja València, Amnistia Internacional València, la Cimera Social del País Valencià, les Comunitats Cristianes Populars de València, Alba Romero de Creu Roja, la Falla Palleter-Erudito Orellana, CEAR País Valencià, la Falla Na Jordana, i la Federació d’Associacions de Transsexuals (FAT).
